fbpx

Medlem log ind

Ny med type 2-diabetes? Forstå hvad du selv kan gøre. Online foredrag med Jane Kudsk d. 23 maj Læs mere her >>

Spis når du er sulten – stop når du er mæt. Sådan får du gode spisevaner ved diabetes

Af Jane Kudsk
Cand. techn.al - Speciaslist i ernæring og type 2-diabetes.
10.21.2022

Spis når du er sulten – stop når du er mæt

Sult og mæthed.

Det er to følelser, der er rigtig gode at kende og være i stand til at navigere efter.
Men mange mennesker er ikke i særlig god kontakt med deres sult- og mæthedsfornemmelser.
Overvægt kan i sig selv gøre, at man har sværere ved at føle mæthed.
Vi kan også komme til at spise os overmætte af mange årsager: følelser, hygge, velsmag, dårlige vaner.

Omvendt er mange bange for at blive for sultne og gå sukkerkold.
Så de går og småspiser hele tiden – med den konsekvens at de aldrig rigtig mærker sult.

Derfor kan rådet ”spis når du er sulten, og stop når du er mæt” for mange lyde som noget, der er helt umuligt at følge.

Men det kan godt lade sig gøre at lære det. Det giver nemlig en dejlig ro i kroppen og mere overskud i hverdagen at spise sig mæt uden at blive overmæt. Og at blive sulten og glæde sig til at spise uden at gå sukkerkold.

Den store forskel ligger i at begynde at spise mere fedt.

Fedt mætter

Da vi fik vores første kostråd for omkring 40 år siden, blev vi kollektivt bange for fedt. Især det mættede fedt.
Og du kan stadig høre fra læger og diætister, at du skal spare på fedtet og spise mange små måltider dagligt.
At du skal spise mindre og bevæge dig mere.
Du kan godt tabe dig med den strategi. Men du kan også være nogenlunde sikker på at tage det hele på igen.
(Måske har du prøvet det mange gange?!)
Og få en følelse af at du ikke slår til.
Og at der er noget galt med din rygrad.

Men det er hverken dig eller din rygrad, der er noget galt med.
Det er strategien og kostrådene.

Den fatale misforståelse er at spare på fedtet.
For når du sparer på fedtet – som du nok har gjort i rigtig mange år – så vil du automatisk spise en masse kulhydrater i stedet for.
Og kulhydraterne får blodsukkeret til at stige. Og gør dig sulten. Og sukkersulten.
Og får dig til at gå ”sukkerkold”, hvis der går for lang tid mellem du spiser.

Fedt påvirker ikke blodsukkeret. Så du går ikke ”sukkerkold”.
Og som bonus får du effekten med det samme.
Fedt mætter fra første måltid, du begynder at spise det.
Det er ikke noget, du skal vente i månedsvis på at mærke. (Og det er godt for motivationen)

Det andet råd om at spise 6 måltider om dagen – 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider – er opstået, fordi kulhydraterne simpelthen ikke kan holde os gående ret lang tid af gangen.
Men kroppen har egentlig ikke godt af at være i gang med at fordøje hele tiden. Og blodsukkeret suser op og ned.
Ved at spise fedt kan du nøjes med at spise 3 gange dagligt. Nogen nøjes endda med 2 gange.
Det giver kroppen mere ro.
Og dit blodsukker falder dramatisk.
Meget mere end nogen form for diabetesmedicin kan klare.

Pointen er altså at slutte fred med fedtforskrækkelsen.
Måske er det svært og grænseoverskridende for dig.
Du har nok også en sund, naturlig skepsis, der skal udfordres lidt.
Men jeg kan love dig med sikkerhed, at fedt gør dig mæt.
En dejlig stabil mæthed, hvor du undgår at blive brutalt sulten efter få timer

Hjælp til at sænke blodsukkeret – måned efter måned

Tilmeld dig Triba+ medlemskabet og få direkte adgang til vores intromateriale og en række videoer der hjælper dig godt i gang med medlemskabet indtil medlemskabet starter op d. 1. i måneden.

Nyhedsbrev

Få tilsendt vores nemme opskrifter, nyheder, gode tips og meget mere.

Når du indsender din email skriver du dig op til Triba’s nyhedsbrev. Du kan framelde til enhver tid via dette link  i bunden af de emails vi sender. Læs mere om hvordan vi behandler din data i vores privatlivspolitik.

Jane Kudsk taler med en kunde om behandling af type 2-diabetes

Har du flere spørgsmål? Efterlad dine kontaktoplysninger, og vi vil kontakte dig.

Øvrige artikler

Få guiden "9 Trin til at spise dig fri for type 2-diabetes"

Ved at skrive dig op til nyhedsbrevet herunder modtager du direkte guiden med de 9 trin samt ny viden og inspiration om diabetes, mad, sundhed, foredrag og meget meget mere.

 

G1.1 - Tilladelse til markedsføring

Tak for tilmelding. Du skulle gerne have modtaget en mail med link til vores 9 trin. Husk at tjekke din spam/uønsket mappe.