fbpx

Medlem log ind

Du er blevet videresendt fra spisdigfri.dk, der nu endeligt er lagt sammen med mit nye firma triba.dk. Her viderefører jeg og mit fantastiske team sammen missionen om at hjælpe mennesker fri af type 2-diabetes. På siden finder du både nyt og gammelt indhold fra Spis dig fri. Læs mere om Triba og mit team på siden “om”. Hvis du har spørgsmål eller forslag, er du velkommen til at kontakte mig via email eller telefon.

De bedste hilsner Jane Kudsk

Blodsukkervenlig diabetes morgenmad

Af Jane Kudsk
Jane Kudsk er uddannet kandidat i fødevarevidenskab med speciale i human ernæring på den Kgl. Veterinær og Landbohøjskole i 2004. Hun er desuden certificeret Madmentor og har en lang række efteruddannelseskurser bl.a. i den motiverende samtale, spiseforstyrrelser, samt Type 2 diabetes og behandling. Jane Kudsk er grundlægger af Spis dig fri i 2016, hvor mennesker med type 2 diabetes kan få kvalificeret og på samme tid jordnær ernæringsvejledning. Jane har hjulpet hundredvis af danskere med at spise sig til et lavere blodsukker, mindre medicin og mere energi til livet. Du er altid velkommen til at kontakte Jane på jane@triba.dk.
06.14.2023

Her er 3 eksempler på blodsukkervenlig diabetes morgenmad, der gør dig mæt indtil frokost – uden blodsukkeret ryger i vejret

Hvis din normale morgenmad er:

  a) havregryn med skummetmælk og rosiner eller
  b) brød med marmelade eller fedtfattig ost

…så tilhører du flertallet af danskere.

Begge menuer – med fødevarer, de fleste i øvrigt opfatter som sunde for diabetikere – sørger for, at du starter dagen med en ordentlig portion kulhydrater.

Kulhydraterne sender dit blodsukker i vejret, fordi kulhydraterne bliver nedbrudt til sukker i tarmen og sendt direkte ud i blodet.

DERFOR skal du starte dagen med mere fedt og protein.

Du kan jo selv prøve at måle forskellen, hvis du har en blodsukkermåler.

Her er hvad en nyhedsbrevslæser skrev til mig, efter han skiftede sin kulhydratrige morgenmad ud:

“Utroligt nok. Diabetes morgenmad med æg og bacon. Blodsukkeret gik kun fra 4,1 til 4,6. Den mindste ændring nogensinde”.

En anden fortalte mig:

“Jeg troede, at mit blodsukkerapparat var gået i stykker, så jeg måtte prøve igen dagen efter, men den var god nok”.

Så det virker.

Og som ekstra bonus holder fedtet dig mæt i meget længere tid. Så du behøver ikke spise i løbet af formiddagen. Derfor skal du heller ikke være bange for at tage på i vægt.
 
3 eksempler på blodsukkersikker diabetes morgenmad

Når du udelukker kulhydrater, er der heldigvis en masse andre ting, du kan spise til morgenmad, som kun påvirker dit blodsukker minimalt.

Hvis du minder bare en lille smule om mig, så skal det være nemt om morgenen. Derfor får du ingen lange opskrifter i denne omgang, men bare tre eksempler til inspiration:

1) To æg blødkogte, som omelet eller som spejlæg med fire ostestænger, 1/2 avokado og peberfrugter i skiver. Spis lidt serranoskinke, laks, ristet pølse eller bacon til.

2) En peberfrugt skåret i kvarte med en tyk skive ost og pølse på hver kvart. Et skvæt fløde i kaffen.

3) Græsk yoghurt 10% med lidt bær og et drys af ristede mandler og nødder.

Så sørg for at dit køleskab altid er fyldt op med gode sager, du kan forkæle dig selv og familien med. Og nyd at spise noget mad, som gør dig godt.

Det er en god start på dagen. Og det skulle gerne holde dig behageligt mæt helt til frokost. 
Gør det ikke det, så spis en lidt større portion i morgen.

Hvis du synes, det er uoverskueligt at ændre alle dine måltider på en gang, så er morgenmaden et godt sted at starte. 

Mange der har hørt mit foredrag eller været igennem vores Mini Kursus starter også med morgenmaden.

De har fået en øjenåbner og forstår, hvad der skal til.

2-3-4 måneder senere modtager jeg glade og stolte e-mails fra deltagere, der har formået at få styr på deres høje blodsukker. Og nogle af dem har endda allerede fået sat medicindosis ned.

Som f.eks. Mogens på 56 år, der skrev til mig: 

“Dagen efter foredraget ændrede jeg min kost. Her godt 2 måneder senere har jeg sænket mit insulin fra 96 Enheder til 52 Enheder dagligt.”

Irene skrev: 

Tak for det gode foredrag for 2 måneder siden – jeg er så småt begyndt at efterleve dine råd. Mit blodsukker er dalende og jeg har også smidt mellem 5 og 6 kg.”

Og Ken skrev: 

“Jane, tak for et lods bagi. Jeg har levet efter dine anbefalinger lige fra morgenen efter foredraget. Allerede efter få dage kun jeg måle lavere blodsukker. Og nu tre måneder senere er mit langtidsblodsukker faldet fra 69 til 47!”

Hvis du er interesseret i at se med på et af mine foredrag, kan du via dette link finde kommende foredrag / webinarer.

Hjælp til at sænke blodsukkeret – måned efter måned

Tilmeld dig Triba+ medlemskabet og få direkte adgang til vores intromateriale og en række videoer der hjælper dig godt i gang med medlemskabet indtil medlemskabet starter op d. 1. i måneden.

Nyhedsbrev

Få tilsendt vores nemme opskrifter, nyheder, gode tips og meget mere.

Når du indsender din email skriver du dig op til Triba’s nyhedsbrev. Du kan framelde til enhver tid via dette link  i bunden af de emails vi sender. Læs mere om hvordan vi behandler din data i vores privatlivspolitik.

Jane Kudsk taler med en kunde om behandling af type 2-diabetes

Har du flere spørgsmål? Efterlad dine kontaktoplysninger, og vi vil kontakte dig.

Øvrige artikler

Få guiden "9 Trin til at spise dig fri for type 2-diabetes"

Ved at skrive dig op til nyhedsbrevet herunder modtager du direkte guiden med de 9 trin samt ny viden og inspiration om diabetes, mad, sundhed, foredrag og meget meget mere.

 

Tak for tilmelding. Du skulle gerne have modtaget en mail med link til vores 9 trin. Husk at tjekke din spam/uønsket mappe.